voor volwassenen

Hoe laad je jezelf op om moeilijke uitdagingen aan te gaan?

ratio & intuïtie: een wisselwerking


In woelige tijden is het cruciaal dat de organisatie en de medewerkers vertrouwen hebben. Vertrouwen in de leiding, in elkaar en in zichzelf. Dit is geen rationeel gegeven maar eerder een gevoelsmatig en emotioneel iets.

Daarom is het belangrijk dit tweede brein (onze intuïtie) te leren (her)activeren, het te benoemen en een plaats te geven in het bedrijf en de bedrijfsprocessen. Over dit gevoelsluik optimaal leren communiceren verhoogt ook aanzienlijk het geloof in de organisatie.

In eerste instantie lijkt dit misschien zwak maar wie nooit aan zichzelf twijfelt of op zijn keuzes durft terug te komen, verbergt veelal de angst om gezichtsverlies te lijden.

In deze VUCA-wereld verandert alles zo snel dat het net zwak is om halsstarrig vast te houden aan eerdere keuzes die helemaal outdated kunnen zijn door een gewijzigde context. Innovatie en verandering start net vanuit zaken in twijfel trekken.

Op jouw stappen terugkomen vanuit een geloof, daarvoor is er vertrouwen nodig. Zelfvertrouwen in de eerste plaats maar ook vertrouwen in alle geledingen van het bedrijf. Daarom moet je beginnen met gevoel een plaats te geven naast het rationele.

Angst is gekoppeld aan ons denken, vertrouwen en geloof is gekoppeld aan intuïtie. De wetenschap noemt onze buik niet zomaar het tweede brein. (The Brain-Gut connection)

De nervus vagus is de grootste zenuw in ons lichaam die alle belangrijke organen (in onze buik) rechtstreeks verbindt met onze hersenen. De vraag is of het niet net omgekeerd werkt, nl. dat onze buik onze hersenen aanstuurt ! Waarschijnlijk is het een wisselwerking. Ons buikgevoel of intuïtie werkt razendsnel (1 mil bits/seconde), ons denken aan 40 bits/seconde. ("thinking, fast and slowly", Daniel Kahneman)

Verbindend communiceren


Het besef dat wat jij weet verschilt van wat een ander weet, is van essentieel belang voor

effectieve communicatie.” (Kenneth Savitsky, hoogleraar psychologie)


Effectieve communicatie is key in jouw organisatie. Het is dan ook cruciaal dit op een goede

manier te doen en een bedrijfsklimaat te creëren om dit mogelijk te maken.

Het goede nieuws is dat we al gestart zijn met communiceren van bij de geboorte. Het slechte

nieuws is dat we bijna nooit leren hoe we op een positieve manier verbindend met elkaar

kunnen communiceren. We kijken inderdaad vaak naar de verschillen bij de andere en gaan

dan ook ‘tegen’ elkaar spreken.

Laat ons echter zoeken naar wat gemeenschappelijk is en op die manier positief met elkaar

communiceren. Aan de hand van het beproefd model van de “verbindingstrap” leren we stap

voor stap om meer vanuit verbinding met elkaar te communiceren.


Hoe leer je even vertragen om

erna écht vooruit te gaan?


Veelgestelde vragen

  • Hoeveel mensen kunnen deelnemen per sessie?

    Hoe kleiner de groep, hoe dieper we kunnen ingaan op persoonlijke issues. Trainingen voor volledige aula's zijn ideale bewustmakingsmomenten. Beide zijn mogelijk. We bekijken samen met jou wat de ideale mix is voor jouw organisatie.

  • Waarom duurt een opleiding twee dagen?

    Een Posi-bad van twee dagen zorgt ervoor dat de deelnemers volledig ondergedompeld worden. Het effect is groter dan een sessie van een halve dag.  Afhankelijk van de nood die moet aangepakt worden, het beschikbare budget en timing, bekijken we samen met jou een plan van aanpak.

  • Wat als ik interesse heb in een opleiding maar te veel weerstand voel bij mijn medewerkers?

    Onze opleidingen zijn erop voorzien om die weerstand helemaal naar boven te brengen, bespreekbaar te maken en dat brengt vaak al 80% van de weerstand weg. We gebruiken hun (emotionele) weerstand om tot een oplossing/inzicht te komen die rationeel en gevoelsmatig gedragen wordt door medewerker en organisatie. 

Share by: